Monday, October 25, 2010











PEMBENTUKAN KARAKTER PEMUDA SEBAGAI CALON PENERUS BANGSA


K
arakter
merupakan suatu kualitas pribadi yang bersifat unik yang menjadikan sikap atau peri laku seseorang yang satu berbeda dengan yang lain. Karakter, sikap, dan perilaku dalam praktek muncul secara bersama-sama. Sehingga sulit jika kita hanya akan melihat karakter saja tanpa munculnya sikap atau perilaku. Oleh karena itu berbicara tentang karakter tidak dapat dipisahkan dengan sikap atau perilaku, sebab karakter itu akan muncul ketika orang berinteraksi dengan orang lain atau makhluk cipataan Allah lainnya.
Secara psikologis konsepnya adalah konsep individual. Jika kemudian hal tersebut menjadi suatu karakter bangsa maka perlu adanya acuan. Artinya dari konsep individual menjadi sebuah konsep kemasyarakatan dan lebih luas lagi bangsa, maka haruslah ada instrumen sebagai alat evaluasi yaitu kebudyaan.

Secara ringkas kebudayaan berisi sistem nilai, norma dan kepercayaan. Budaya dikembangkan dan diamalkan oleh masyarsakat pengembangnya, sehingga anggota masyarakat dalam wilayah budaya tersebut memiliki kecenderungan yang sama dalam hal mengamalkan sistem nilai, norma dan kepercayaan mereka. Dengan demikian dalam konteks ini budaya dapat dianggap sebagai instrumen untuk melihat kencenderungan perilaku pengembangnya. Dari kedua konsep di atas, maka dapat dikemukakan bahwa perilaku merupakan resultan dari berbagai aspek pribadi dan lingkungan. Jadi berbicara tentang karakter merupakan konsep psikologi dan kebudayaan.


LDKS.

Latihan Dasar Kepemimpinan Siswa (LDKS) merupakan agenda rutin yang diadakan oleh OSIS SMP Negeri 1 Purwakarta, untuk melatih mental dan kepemimpinan serta membentu KARAKTER para calon pengurus OSIS baru periode 2009-2010. Acara tersebut dilaksanakan pada tanggal 28 November 2009 & dilanjutkan 26-27 Des 2009. Acara yang berlangsung selama 3 & 2 hari itu sungguh menguras seluruh cadangan tenaga yang dimiliki oleh para calon OSIS. Dimana pelaksana LDKS ini dilakukan oleh senior-2 OSIS sebelumnya periode 2008-2009

TUJUAN
Adapun yang menjadi tujuan dari penyelenggaraan Latihan Dasar Kepemimpinan Siswa OSIS SMP Negeri Purwakarta, adalah:
1. Menanamkan nilai-nilai demokratis diantara para siswa siswa
2. Mengembangkan bakat dan kemampuan siswa di bidang organisasi, dan kepemimpinan
3. Mencari dan mengembangkan kader-kader pemimpin muda yang memiliki jiwa keimanan,
ketaqwaan, berdisiplin dan bertanggung jawab

LANDASAN HUKUM
Kegiatan Latihan Dasar Kepemimpinan Siswa (LDKS) SMP Negeri 1 Purwakarta dilandasi oleh beberapa landasan hukum yaitu :
  1. Undang-undang No. 20 Tahun 200 tentang sistem Pendidkann Nasional
  2. Visi dan Misi SMP Negeri 1 Purwakarta
  3. Anggaran Dasar / Anggaran Rumah Tangga OSIS SMP Negeri 1 Purwakarta
  4. Garis-garis Program Kerja (GGPK) SMP Negeri 1 Purwakarta

SO ... SUKSES SENIOR OSIS SPENZA (SMPN 1 PWK) Periode 2008-2009 & Calon OSIS Periode 2009-2010....


BAGAIMANA MENJADI PELAJAR YANG SUKSES & BERKARAKTER

Pelajar Cemerlang

Pelajar yang cemerlang bukan sahaja handal dalam akademik tetapi juga hebat akhlak serta kelakuannya. Mencapai keputusan cemerlang dalam akademik tanpa jati diri atau keperibadian cemerlang, belum cukup untuk membolehkan seseorang pelajar itu dianggap sebagai cemerlang. Kedua-dua kualitas utama tersebut mesti ada pada pelajar cemerlang.

Kualitas pelajar cemerlang yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

Amanah

Pelajar yang cemerlang boleh dipercayai, jujur dan ikhlas dalam segala tindakannya. Ia sentiasa bercakap benar, tidak bohong, tidak menipu, tidak mencuri atau tidak mengambil hak orang lain. Ia sedar bahawa segala perbuatannya adalah diperhatikan oleh Allah S.W.T..
Motivasi Belajar, Artikel Motivasi untuk Pelajar, Motivasi Pelajar, Sikap Pelajar Cemerlang, Ciri Ciri Pelajar Cemerlang, Ciri Remaja Cemerlang, Disiplin Pelajar Cemerlang, Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kata-kata Motivasi Pelajar, Keperibadian Pelajar Cemerlang, Kualiti-Kualiti dan Jati Diri Pelajar Cemerlang, Kualiti-Kualiti Pelajar Cemerlang, Motivasi Kecemerlangan Pelajar, Penampilan Diri Cemerlang, Peribadi Pelajar Cemerlang, Strategi danTeknik Menghadapi Peperiksaan
Bijak

Pelajar yang cemerlang bijak mengurus diri, menggunakan masa, serta sumber-sumber di sekelilingnya. Ia menggunakan masa hidupnya dengan sebaik-baiknya; melakukan hanya yang baik dan menjauhi perkara-perkara yang ditegah. Pelajar yang cemerlang juga sentiasa berusaha memperbaiki dirinya. Ia cenderung melakukan serta mempelajari perkara-perkara yang mendatangkan faedah.

Cergas
Pelajar yang cemerlang sentiasa menjaga kesihatan fizikal, minda dan emosi diri. Ianya juga menjaga pemakanan serta membuat latihan jasmani. Kebijaksanaannya dalam mengurus diri serta kecenderungan melakukan hanya aktiviti-aktiviti yang berfaedah membuatkan dirinya lebih berdisiplin, sihat, dan cergas. Ini juga menyebabkannya lebih tangkas dan aktif dalam aktiviti-aktiviti yang diceburinya.

Dedikasi
Pelajar yang cemerlang amat rajin, bersemangat tinggi serta komited dalam melaksanakan segala tugas dan tanggungjawabnya. Apa juga tugasannya, akan dilakukan dengan sepenuh hati. Pelajar yang cemerlang akan melakukan dengan penuh tanggungjawab dan iltizam apa juga perkara yang harus dilaksanakan ke arah dan untuk mencapai hasil yang terbaik.

Elok
Pelajar yang cemerlang baik dari segi penampilan diri, tuturkata dan perbuatan. Ia mempunyai perwatakan yang ceria, yakin dan senang didampingi. Ianya juga menjauhi diri daripada perbuatan maksiat. Ianya sedar bahawa mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga tidak diberkati Tuhan.

Pelajar yang cemerlang menjadi contoh kepada pelajar yang lain, baik dari segi gerak-gerinya, fikiran dan percakapannya serta tindakan-tindakannya. Keelokan peribadinya disanjung baik oleh orang lain termasuk guru-guru, ibu-bapa serta keluarganya.

Faham
Pelajar yang cemerlang lebih banyak mendengar daripada bercakap. Sikapnya yang demikian, menyebabkan ia lebih banyak berfikir, menganalisa dan mengetahui sesuatu isu sebelum ianya memberi maklumbalas. Ingatannya juga kuat kerana ia mempunyai kualiti yang ingin benar-benar memahami apa yang didengar, dibaca, dilihat atau yang dipelajarinya.

Gigih
Pelajar yang cemerlang sentiasa melakukan kerjanya dengan penuh minat dan tekun. Ia seronok belajar setiap mata pelajaran. Ianya juga pandai dan mudah menyesuaikan diri dengan semua guru yang mengajarnya.

Hasrat
Pelajar yang cemerlang sentiasa menyimpan pada hati kecilnya suatu hasrat untuk menjadi manusia yang sangat berguna dan berjaya. Hasratnya untuk mencapai cita-cita atau impiannya itu memberikan suntikan motivasi kepadanya berusaha lebih bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan dalam kehidupannya.

Iman
Pelajar yang cemerlang sentiasa taat kepada perintah Allah S.W.T. dan berusaha mencapai kejayaan selaras dengan tuntutan agama iaitu mengamalkan apa yang disuruh dan menjauhkan apa sahaja yang dilarang. Ianya juga mentaati ibubapa, pemimpin-pemimpin, guru-guru, undang-undang negara serta segala peraturan dan amalan yang harus diikuti.

Sekian. Semoga kita semua sentiasa mendapat keberkatan dari Allah SWT. Insya-Allah.



KATA MUTIARA PEMBENTUK KARAKTER


Kemahiran belajar disertai dengan motivasi belajar yang tinggi telah terbukti dapat meningkatkan pencapaian yang tinggi

2 comments:

dede said...

Hi ..hi..hi .. pemuda pemudi calon pemimpin masa depan sbg harapan bangsa sesungguhnya negara, bangsa & tanah air bertumpu padamu ...

Sukses pembentukan karakter via LDKS ...

almira said...

OK ...OK ... siap laksanakan.
Tq ya... mohon doanya!!!!

Post a Comment